top of page
פוסטים אחרונים

טמבור חג; פרק א'-מסמרים 05 : משבר

אבוי, נזעקתי כשקיבלתי כתשובה לשנה הטובה היפיפייה "איחולי הצלחה בחיפוש אחר אהבת אמת" איך הגענו לזה, עד כדי כך אני פתוח לאינטרפאקנטציות? שלחתי תגובה שחס וחלילה, רצונותיי מסתכמים בכתיבה רצופה, דוברמניות נועזות וים במרחק הליכה וסגרתי יום עבודה, פרק ע"ד – פרידה שותה ליקר שוקולד על הגג. הורדתי ספיישל חג עד שכל מה שיכולתי לעשות זה לעמוד מול המסך ולשיר עם החיפושיות. יא'אללה כמה עונג, כמה פשוט. הקלקתי חיפושיות טיפולי עם מילים ומוסיקה מקור, אכלתי משאריות רגל קרושה, קיבלתי תובנות לאקאניניות מבחירת השירים. כשקינחתי כעבור שעתיים עם קאטה מול הקונצרט לג'ורג הרהרתי שסתם הייתי חם מזג והוא בסך הכול שלח לי ברכה ששולחים לכל חסיד, שהרי מי שמתחיל בגירל גומר במיי סוויט לורד #טמבורחג פרק א'-מסמרים 05: משבר הבטחה לשנה החדשה - רזולוציה קרדיט מותגים בפרונט שקופוש

--

בסדר, הכול רגוע, אז מה אם שכר הדירה קופץ בשלושים אחוז...קצת קירקגארד וחצי שעה השקייה טיפולית של גינת הפרפרים שלא אזכה לטפל בה בזקנתי ויאללה הכול מסתדר. טוב מספיק חנקת אותה במים, צועק עלי פיני לא שמעת שהכנרת מתייבשת, רעבאק. אורזים חפצים ונוסעים לדרום לראות כוכבים, לראות בנות יפות, לעשות יוגה, מותג הכתיבה, בריאות וחיים טובים יוצא לנסיעתו החודשית. אה כן גם זה אולי נגמר..מה זה זה? הכוכבים? חס ושלום לא קירקגארד ביחייאת #טמבורחג פרק א'-מסמרים 05: משבר

אלון אולארצ'יק, אלי דג'יברי - תה בשניים

"בחצות הלילה" מאת נילי לנדסמן המסקרן בראייתה של יסמין, מחתונתה שלה ושל שאול הוא מה שהיא בכוונה חומקת מלגעת: אימון במוסד הנישואים. יסמין מאמינה במוסד, בזוגיות ובעצם בכל שיטה שתומכת במערכת, עד שיוכח אחרת. הסיפור מתאים להיכלל בכתב העת מסמרים 05 שמוקדש לנושא משבר בדיוק בגלל המתח הקבוע בין עלילת השידוך והחתונה, שנעה בקו הגיוני של "כך צריך להיות" רצוף, כשברקע תחושת "לא" כללית, לא-אישית, מודחקת, שמאיימת לשבור את הכלים ולבסוף מתפרצת כ"משבר" נשי נורמטיבי, סביר. מקובל שאישה תתלבט בבחירתה מי יהיה בעלה לעתיד כפי שתתלבט בבחירת שמלתה או נעליה לטקס. בכללי המשחק המקובלים אפשר להתחרט על בעל, שמלה או נעליים אך בפועל את הנעשה אין להשיב. יש זמן קבוע להתלבטות, היסוסים וחרטות אך מתי שהוא בבוטיק השכרת בגדי כלות לא יסכימו לקבלם חזרה ללא קנס כואב. למזלה של יסמין היא יכולה לסמוך שיעלה קול ההיגיון הכלכלי, זכרי ופסקני, גם אם רך כמו במקרה של שאול, וישמיע דברו. יסמין, בת של מורה ושוטר בכיר אשכנזים ילידי הארץ, בוחרת בשמלה בגוון לבן-צהבהב כתחפושת מלכת הכוכבים שהיתה בגיל חמש, מראה רומנטי-חולמני שהיא בחרה בקפידה. ז'קלין, אמו של החתן שלא הסכימה לשנות שמה כשעלתה לארץ ממרוקו, אוהבת את בחירתה.בין האם לכלה יש הבנה שמעל לדיבורים על מהותו של שאול, בן יחיד, אולי בעל לכל החיים ואבא לילדים שיגדלו באיכות חיים. למורת רוחה של יסמין מרשה לעצמו שאול למשוך לקצה את גבולות ההסכמה על לבושו ונראה כ"רועה צאן כנעני". רועה הצאן הכנעני יודע מה הוא רוצה ויודע להשיג את זה. הוא רצה את יסמין והשיג אותה. הוא רוצה שיעזבו אותו בשקט לעשות דברים בדרך שלו ועשה זאת עד כה בהצלחה. על כך הוא מקבל אשראי גדול מסביבתו, משפחתו, חבריו ויסמין. הסיפור מתחיל בהצהרה שבחצות הלילה שאול ויסמין מתחתנים ואכן, בחצות ארבע שעות לאחר החופה, נפרש עתידה של יסמין לפניה. כשהיא יושבת עם חברים על מרפסת חדר מול הים בקיבוץ מופרט שבו נערכה חתונתם, ג'וינט עובר מיד ליד, היא צופה בעצמה צופה בעננת מחשבה קדורנית על האיקס שעזב אותה בעבר, בגשם שיורד לאחר הטקס בעיתוי מתחשב, במועקתה המנומנמת, מסופקת ביבבתה, תשושה מהקאת שמפניה וודקה. #טמבורחג פרק א- מסמרים 05: משבר

One day at a time John Lennon שיר חתונתם של שאול ויסמין

מנוולת מאת זיו עדאקי סיפור עצוב למרות שאין בו משפט אחד של חולשה, התקרבנות, חוסר שליטה ואשמת האחר על מה שקורה עכשיו לגיבורה. נעצבתי עבורה על הלכלוך וההזנחה שלה ובדירתה, בבניין שבכוונה בחרה לגור בו, ושלא צריך להתאמץ לחפש כמותה בפלורנטין, שכונת הרהיטים ששנינו חולקים. נחישותה להיות מי שהיא מרשימה עד מעוררת השראה: "לעולם לא אנקה בשביל איש, גם לא בשבילי, זה לא די חשוב, לעולם לא אסדר את כל הבלגן שיצרתי, לעולם לא אהיה בריאה. סטופה, מנוונת, מתפוררת אני נאחזת בקימחון, לעולם לא אלד ילד, לעולם לא אבשל בשבילו, לעולם לא אכסה אותו בשמיכה, לעולם לא אערסל אותו, לעולם לא אוותר על שעות הקריאה שלי בשביל אף אחד" (עמ' 158 מסמרים 05:משבר) הסיפור מתחלק לשלושה חלקים. בחלק הראשון היא בביתה מנסה בכול כוחה לקרוא. התנאים נגדה, חום אימים, אין מזגן והספר קשה. חשיבות פעולת הקריאה מתגלית בהמשך. בחלק השני נפגשת הגיבורה עם אמא שלה. האם, קורבן מובהק לנסיבות הכלכליות-חברתיות של החיים, שכך נגזר ויש לשרוד, מביאה לבתה אוכל. חשיפת חייה לקורא מעמיקה. ההזנחה האסתטית עוברת להזנחה תזונתית. הפרעת האכילה של הגיבורה מקבילה לכריך עם המרגרינה שהאם מביאה ומשדלת את בתה לאכול. הפרעת האכילה מתוחכמת, לא מדובר באנורקסיה או בולימיה אלא בחופש לנוע בין ג'אנק פוד לאוכל סטייליסטי, שניהם יזינו את הבחילה מהחיים. חמלה, שהגיבורה מתכחשת לה כאות של חולשה מקשה עליה לרחם על אמא שלה. היא מתעללת בה במינונים קטנים, נוקמת על שהביאה אותה לחיים שהאם עצמה לא היתה מסוגלת לחיותם כראוי. היא צוחקת על אשליות האם שתבוא לגור איתה בתל-אביב, שיהיה להם כייף ביחד, שהיא תנקה ותבשל למענה. האם לא יכולה לעשות זאת כי עדין בעלה, אבי הגיבורה, שמוצג בכוונה בקצרה כמישהו שלא מגיע לו שידברו עליו, שיכתבו עליו, שיקראו עליו. הניכור בין השתיים מומחש כשהבת מסתירה עצמה מתלבשת בדרכן לאכול בבית קפה, מצהירה בכוונה להעליב שהיא והאם, אומנם נשים אך לא מאותו זן. בחלק השלישי והאחרון של הסיפור מתברר אותו קשר בלתי ניתק בין חלל האם למילויו בעזרת קריאה. האם, אחרי יום עבודה מפרך לפרנסת המשפחה, הסתגרה בעצמה עם ספרים וקראה בשרשרת, מתעלמת בכוונה מילדיה, מסרבת להשתתף בתהליך הרדמתם. הבת, מתעלמת בכוונה מהאם, לא מוכנה לספק לה סיפור שיעסיק אותה במשך היום, מכריחה אותה לקרוא. וכך שניהם קוראות למלאת חלל רק שהאם בעמדת חולשה תמידית ובתה בעמדת כוח. מה שלא הורג מחשל, ואכן, מתוך עמדה רגשית כזאת מול העולם מצליחה הגיבורה לשלוט בחייה וזמן קריאתה. #טמבורחג פרק א- מסמרים 05: משבר

איור גיאומטרי: רן מונטה

ארכיון
Follow me
  • SoundCloud Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Basic Square
  • Tumblr App Icon
  • Blogger App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page