top of page
פוסטים אחרונים

שנת הפאפMפאפM; חדירת הקליניקה; פרק א


_____---השלמות --__


בחרתי בפתרון הקל

לידת הקליניקה: ארכיאולוגיה של תפיסה רפואית (Naissance de la clinique: une archéologie du regard médical, 1963), מאת מישל פוקו, מציגה את התפתחותה של la clinique, בית החולים המלמד, כמוסד רפואי, מזהה ומתאר את מושג ה- Le regard médical ("המבט הרפואי"), והארגון מחדש האפיסטמי של מבני המחקר של הרפואה בייצור ידע רפואי, בסוף המאה השמונה עשרה. אם כי במקור מוגבל לשיח האקדמי של פוסט-מודרניזם ופוסט-סטרוקטורליזם, מונח המבט הרפואי הוא ז'רגון טכני ברפואה מתקדמת ובעבודה סוציאלית.

המבט הרפואי

בגנאלוגיה של הרפואה - ידע על גוף האדם - המונח Le regard médical (המבט הרפואי) מזהה את הנוהג של הרופא להביט ללא משוא פנים על גופו של המטופל, כנפרד ומנותק מזהותו האישית. בטיפול במחלות, המבנים האינטלקטואליים והחומריים של בתי ספר לרפואה אפשרו את בדיקה וניתוח של גוף האדם. אולם היות הקליניקה חלק מהאינטרסים הסוציו-אקונומיים של הכוח בתחום הרפואה, נכנס גם גופו של המטופל לשדה כוח שבו הסמכות המקצועית של המבט הרפואי מתמרנת את הטיפול והמטופל.

במאה ה -18, כאשר המהפכה הצרפתית (1789–1799) והאמריקאית (1775–1783) חנכו את העידן המודרני, אירעה מהפכה גם במטא-נרטיב של השיח מדעי והרפואי. השיח, שהציג את המדע כפסגה אנושית ייחס לרפואה ולרופאים חכמה שמסוגלת לדחות את המוות, לבטל מחלות ולפתור את בעיות האנושות. לפי אותה תפיסה תרבותית, החברה במאה ה -19 החליפה את אנשי הדת מימי הביניים המדעיים ברופאים. המיתוס של צניעות רפואית היה חלק בלתי נפרד מהשיח המטא-נרטיבי של ההומניזם ושל עידן הנאורות (17–18 לספירה) - תקופה היסטורית בה אנשים האמינו שגוף האדם הוא האדם. רדוקציוניזם ביולוגי שכזה העניק כוח סמכות לרופאים כאשר החילו את מבטם הרפואי על גופו של המטופל, אינטראקציה שאפשרה הבנה רפואית מאין כמוה לגבי חולה ומחלה. בתורו, התפיסה התרבותית של המבט הרפואי הייתה יכולתו הכמעט מיסטית של הרופא לגלות אמת נסתרת.

השינוי האפיסטמי

התזה של פוקו על לידת הקליניקה (בית ספר לרפואה) סותרת את תולדות הרפואה המציגות את סוף המאה ה -18 כתחילתה של מערכת אמפירית חדשה "המבוססת על גילוי מחדש של הערכים המוחלטים של המציאות החומרית הנראית לעין". לידת הרפואה המודרנית לא הייתה המשך הגיוני לשכלול מה שקיים כבר, אלא למעשה היה שינוי פרדיגמה במבנים האינטלקטואליים לייצור ידע. השינוי הפך את הרפואה הקלינית לדרך חדשה לחשוב על הגוף ומחלות, מחלות ותרופות:

הקליניקה - שזוכה לשבחים תמידית על דבקות בדרך האמפירית, צניעות תשומת הלב והטיפול, שהיא נותנת לדברים מתחת לשטח לצוף בשקט לעבר המבט הרפואי - חייבת את חשיבותה האמיתית לעובדה שמדובר בארגון מחדש. לעומק, לא רק על השיח הרפואי, אלא על עצם האפשרות לשיח על מחלות.

באור זה, האמפיריציזם של המאה ה -18 וה -19 לא היה מעשה בלתי נלהב של הסתכלות, ציון ודיווח על המחלה שהוצגה לנגד עיני הרופא. הקשר בין רופא למטופל (נושא ואובייקט) אינו עוסק במי שיודע ובמי שמספר, מכיוון שאינטראקציות בין רופא למטופל אינן "פנומנולוגיות חסרות נפש" שהיו קיימות לפני התייעצותן (שיח רפואי) כחולה ורופא. [ 6] הרפואה הקלינית התרחשה כחלק מהמבנה האינטלקטואלי המגדיר ומארגן את הרפואה כ"תחום ניסיונה ומבנה הרציונליות שלה "כתחום ידע.

שינוי אפיסטמי זה אפשר דרך חשיבה חדשה שהחליפה מושגים מדעיים ישנים במושגים מדעיים חדשים. בסדר הדברים: ארכיאולוגיה של מדעי האדם (1966), פוקו הראה כיצד ההיסטוריה החליפה את הטקסונומיה, ידע שיטתי החליף את אוספי הנתונים. בית החולים להוראה, la clinique, הוקם על בסיס הרפואה הרפואית החדשה של תצפית הניתנת לאימות, שהיא מדויקת יותר מבחינה מדעית מהפרקטיקה הרפואית הישנה המבוססת על פרשנויות דתיות של מחלות.

במאה ה -18, סמכותו המקצועית של הרופא התבססה על שליטתו בידע הרפואי המאורגן של זמנו; סמכותו של רופא מהמאה ה -19 שמקורה בפיקודו על הרפואה הקלינית הניתנת לאימות. אומנם רופא מהמאה ה -18 היה בוחן איבר חולה כמו רופא מהמאה ה -19, אך בגלל אסכולות ושיטות שונות, כל רופא היה מגיע למסקנה אחרת לגבי הסיבה והטיפול במחלה. למרות הבדלי האבחנה התפיסתיים שלהם, כל דוח רפואי יהיה "נכון", מכיוון שכל רופא מאבחן על פי צורת החשיבה (האפיסטמה) שלו ורואה את הידע הרפואי המאורגן בתחום שלו כסמכות העליונה. ולכן, על אף שמחקריהם הרפואיים התרחשו בהפרש שלושים שנה זה מזה, אביו של הפתולוגיה האנטומית, ג'ובאני בטיסטה מורגניי (1682–1771), ואבי ההיסטולוגיה, חאבייר בישה (1771–1802), כלל לא השתמשו וחשבו באותם מושגי אנטומיה.


גוגלגמתי את הערך הויקיפדי של הספר לידת הקליניקה..... [ממממ..... האם יחודשו ימי כמתרגם ערכי ויקיפדיה, פעם מקצוע נחשק ועתה נשכח, לא תשכח השאיפה לתשובה "כן"]



ב. יומנאיצ'ק



–כן 2. קארבר- כן, היום 3. ים – ריצה*3 4. ספרות עברית- לא 5 . מתורגם – נעלמת/ 6- בדיוני, אנגלית במקור- לא 7. עיון – חדירת הקליניקה/פוקו 8. קומיקס – לא 9. מדיה- פארגו/גמביט המלכה פ.א 10. מדיה ישראלית –לא 12. רב מכר – גמרתי סופית סופית פרק ב, הכנה למיכל 13. FW – לא 14. פרפרים – מסלול חדש, שלחתי לאישור, ספר הפרפרים חזר אלי, רשמתי את מספר הטלפון של דודו הצלם...



ג. יומנאירשת






25 באוקטובר 2020


רוח עולה, ים נמוך, הרבה צדפים, קצת חוטיות נודדות קטנות שנסחפו קרוב מדי לחוף ונתקעו , משפחות וילדודס בחופש גדול. שעון חדש, שבוע חדש, שנה חדשה, יאללוש מזלטובוש לכוווווווווווווולנו ווי דפניטלי ניד איט #חדירתהקליניקה פרק א #שנתהפאפMפאפM


חדוה ודוד - אני חולם על נעמי יפן Hedva & David - I Dream of Naomi - Japan 1970


שקיעה שנופלת פתאום, ירח שאומר זהו יצאנו לדרך...כשרצתי במקום שעדיף להיכנס למים הגיח מצד הסלעים דובון חביב וצעק שמה זה חוסמים לנו את הדרך. צעקתי בחזרה משהו כדי לצאת נחמד ולא מחייב, הוא בלאו הכי רץ קדימה במרץ ולא שמע אחרי חמש מאות מטר הוא הסתובב וחזר לכיווני דווקא מרוצה לאחר שקיבל עוד הוכחה שאכן מדובר בריצת שטח. כשהגעתי לשם התעקשתי להמשיך רק כדי להבדיל אותי ממנו מהמוותרים בקלות ובכלל. בשטח להתגבר על עלאק מכשולים אני חכם איך שמדובר במשהו עם מספרים [ביחוד שזה קשור לכסף] טראח נעלם. יום מנהלת ספרים. מתקשר לספריה להזמין ספרים בעצם רק כדי לדחות להסתכל בחשבון בנק אם נכנס או לא נכנס הצ'קוש. לא עונים... טוב...ברוכהשמה יש שפע

...עקרונות אלה מגדירים את כללי המהלך הפתולוגי ומתארים מראש את הדרכים האפשריות שבהן הוא אמור להתנהל. הם מקבעים את רשת המרחב וההתפתחות שלו ומאפשרים לרשת העורקים של המחלה להיחשף בשקיפותה. המחלה לובשת צורה של צמחיה אורגנית גדולה בעלת צורות לבלוב משלה, דרכי השרשה אופייניות ואזורי גידול מועדפים. התופעות הפתולוגיות המאורגנות במרחבי האורגניזם על פי קווים ומישורים האופייניים להן לובשות חזות של תהליכים חיים. שתי תוצאות נובעות מכך: המחלה מחוברת לחיים עצמם, ניזונה מהם ומשתתפת באותם "יחסי פעולה הדדיים שבהם כל הדברים רצופים זה לזה, נובעים זה מזה ונקשרים זה בזה". היא כבר אינה מאורע או טבע המיובא מבחוץ; היא החיים העוברים שינוי במסגרת תפקוד פגום: "כל תופעה פיזיולוגית מתקשרת בסופו של דבר לתכונות הגופים החיים מבחינת מצבם הטבעי; כל תופעה פתולוגית נגזרת מהתגברותן, היחלשותן או השתנותן". המחלה היא סטייה בתוך החיים עצמם. [הולדת הקליניקה – ארכיאולוגיה של המבט הרפואי/מישל פוקו -עמ' 212- תרגום נועם ברוך עריכה מדעית ד"ר דני פילק רסלינג עיצוב עטיפה שועל ]





הספרייה עדין סגורה. מענה קולית מציעה קישור לספר דיגיטלי. כמובן שאין מצב. האין מצב מגדיר פער דורי שספר דיגיטלי פשוט לא עובד ולמה להתאמץ.. שהרי בכל הקשור לכתיבה אפשר למלמל עד לא ידע על הקיר עד שאנשור ובכל הקשור לקריאה ..... ממממ.... שפע שאין כדוגמתו. כבררן שאוהב להירדם ולהתעורר עם ספר שמוט, כקורא מכתמים קצרים, עיון, וכל שאר מי ימלל במסך מינוס שעה-שעתיים סרט/ סדרה לשבוע בדרך כלל בירושלים ששם לרוב יש מי שרוצה שנראה יחד. שבוע שעבר נמנמתי ב"רבקה" פרק א, תודה לאלוהימה, בקצב גרסת המקור דפנה דה-מוריה, ולא הסרט. 45 שנים מאז שצפיתי לראשונה ב"רבקה" הסרט ועדין נשאר כיווץ האימה המתמשכת. זאת גם הפעם הראשונה שחוויתי היצ'קוק וממש לא הייתי מוכן. האימה המסוגננת של הגרסה החדשה השאירה אותי צמא לעוד באותו לילה והגיע פארגו עונה 4 פרק 1. בזכות פרופ' ברברה לימינג, שהתאוששה ממותו של אורסון וולס שאיתו בילתה שעות וימים כדי לכתוב את הביוגרפיה שלו, הכרתי את "דם פשוט" הראשון של האחים כהן. הם המשיכו לשרוט במשך שנים ומה שנפלא בין השאר בכל עונות פארגו, זה שלא הם עושים את זה אלא נוח האווליי, 13 ו-10 שנים צעיר מיואל ואיתן כהן [שיש לו אח תאום, תסריטאי גם הוא, אגב] #חדירהלקליניקה פרק א


Fargo Season 4 - Official Trailer | Chris Rock, Jessie Buckley, Jason Schwartzman|Amazon Prime Video




רביחימשי הגדול ליד הכי שונאת לבנים בעיר הכי שונאת סמולנים אייגוטמיימינדסטאוניו #חדירתהקליניקה פרק א


George Harrison - Got My Mind Set On You (Version II) [Official Music Video]



















ארכיון
Follow me
  • SoundCloud Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Basic Square
  • Tumblr App Icon
  • Blogger App Icon
  • Pinterest App Icon
bottom of page